Frölunda favorittippade

Sommaren rör sig alltför fort mot sitt slut, tråkigt tycker många, men för hockeyälskarna så innebär det även att det snart är dags att vallfärda till arenorna igen. För Göteborgspubliken kan det dessutom bli en rolig säsong.

Joel Lundqvist, Frölund

Detta åtminstone om man ska tro experterna som tippar inför den ankommande säsongen. Både experter i media och på spelbolagen verkar se Frölunda som en av de tydligaste utmanarna till att från Skellefteå överta titeln som svenska mästare. Och vi kan väl ta en titt både på lite expertuttalanden såväl som vilka spelare det är som gör att man nu inger hopp i Göteborgspubliken.

Truppen

Om man ser till ration med förluster och nyförvärv till truppen, alltså hur många som värvats och hur många man tappat till andra lag, så höjer man nog ändå på ena ögonbrynet och undrar varför laget tippas så högt.

Om vi börjar med förvärven så är det till antalet bara fyra stycken. Det är finske forwarden Artturi Lehkonen, de två tidigare HV71-backarna Elias Fälth och Oscar Fantenberg samt forwarden Mattias Janmark, som under föregående säsong gjorde en mycket stark säsong i det degraderade AIK. Janmark får ses som den främsta prestigevärvningen då i princip alla lag i ligan var intresserade av hans påskrift.

Om vi istället ser till förlusterna så är de desto fler, dubbelt så många faktiskt. Bland dessa åtta förluster är det dessutom viktiga kuggar som Dick Axelsson, John Klingberg, Jonas Ahnelöv, Tom Nilsson och Sebastian Collberg som lämnar klubben.  Dessutom så försvinner Gustav Rydahl och Robin Söderqvist till Växjö Lakers – en klubb som anses vara en annan av de som ska utmana om Le Mat till våren. Det visade man inte minst genom att nu tidigt på försäsongen besegra just Frölunda med 2-0 i en träningsmatch.

Stabilt lag

Sammanfattningsvis så ser det egentligen lite ut som att Frölunda skulle ha en lite för tunn trupp och har tappat för många starka spelare för att kunna anses som favoriter till våren. Men man har ändå en relativt ung stomme som som enligt Micke Renberg blir allt bättre, och dessutom har man förstås stöttepelare som Joel Lundqvist, som tillsammans med supertalanger som Andreas Johnsson som kommer att bidra med rutin samt med ung frenesi och fläkt.