Hockey i Göteborg

Göteborg är berömt för att ha en fantastisk närhet till naturen. Sveriges näst största stad ligger ju på västkusten precis vid havet, som har utövat ett stort inflytande på regionen. Här påminns du ständigt om närheten till vattnet när du går omkring i staden. Det säljs färsk fisk i den berömda Fiskekyrkan och en ständig salt havsdoft når dina näsborrar var du än befinner dig.

IshockeyEn sak som med fördel kan kombineras med friluftslivet är sport. Särskilt fotboll är stort i Göteborg – hemmalaget IFK Göteborg, också kallat Änglarna, utgör en sorts religion i staden – men det finns också andra sporter som väcker göteborgarnas intresse. Hockeylaget Frölunda spelar vanligtvis sina matcher i Scandinavium, men med tanke på det stora friluftsintresset i Göteborg är det bara naturligt att de också har provat att spela på en konstfrusen rink utomhus inför storpublik på Gamla Ullevi. Göteborgarna är stolta över sitt hockeylag och med all rätt. Laget bildades redan 1930 och har sedan dess spelat de flesta säsonger i Sveriges högsta divisioner. För närvarande spelar de i Svenska Hockeyligan. De har krönts till svenska mästare tre gånger: 1965, 2003 och 2005. Klubben har också producerat flera landslagsspelare genom åren, bland annat Tommy Salo som starkt bidrog till svenskt OS-guld i Lillehammer 1994.

Det finns flera fördelar med att se Frölunda spela ute i det fria istället för i en sporthall eller arena. Du får frisk luft och slipper den kvävande, instängda känslan i en svettig hall. Dessutom kan du njuta av årstidernas skiften och njuta av naturens frukter – samtidigt som du blir underhållen av intensiv idrott.

När du besöker en av Frölundas matcher finns också ofta möjligheten att spela på utgången av matchen. Det innebär att du satsar en liten slant för att förhoppningsvis få en hel del pengar tillbaka. Kanske är det dock bäst att satsa på motståndarlaget i de flesta fall om du vill ha större utdelning – ju mer troligt det är att Frölunda vinner, desto sämre blir oddsen. Vilka odds som gäller kan du enkelt kolla på Tippat.se (www.tippat.se). Vadslagningsmomentet tillför spänning till sportupplevelsen – och många tycker att kombinationen av att gå på en match som man också har spelat på är ett spännande sätt att spendera några timmar på.