Vandra i Göteborg

Som friluftstokig så har man oftast lite olika favoritaktiviteter inom området friluftsliv. En av de mest populära bland de som har lite tid över brukar vara att vandra längs vandringsleder och kanske även på lite fjäll och liknande. Inte helt överraskande så finns det även i Göteborg en hel del vandringsleder att raska över.

Vandring

Att vandra eller vad man vill kalla det för, går att göra i olika utsträckningar. Vanligt är kanske att man tar en dagstur eller ett par timmar någonstans i närheten. Men det går ju även att med lite planering, åka iväg för att vandra i fjäll och berg – dels för att uppleva den härliga naturen och landskapet som finns i fjällvärlden, och dels också för att det också är en fysisk utmaning att gå så pass lång som man i regel faktiskt gör. Det kräver sin man, eller kvinna, och har man inte planerat ordentligt så kan man få sig en och annan obehaglig överraskning. Det gäller att ha bra utrusning och kläder så att man inte varken fryser ihjäl, dör av värmeslag eller får skavsår som gör att det de facto blir omöjligt att fortsätta. Var noga med att införskaffa rätt utrustning redan ett tag innan och ”gå in” dina vandringskängor innan du ger dig ut på längre vandringar.

Bohusleden

Vars ska man då bege sig om man vill vandra i Göteborg? Jo man beger sig till den så kallade Bohusleden. Leden består av 27 olika etapper med olika svårighetsgrad. Den totala längden med alla etapper inräknade är hela 370 km. Den första etappen inleds i Blåvättnerna och den sista avslutas i Strömstad. På de olika etapperna kommer du att uppleva ett naturskönt landskap med härlig blandning av vildmarkskänsla med täta skogar, och härliga öppna landskap.