Sport i Göteborg

Göteborg förknippas som en stor fotbollsstad men det är inte bara fotboll som präglar staden, det finns massor med andra sporter och det anordnas massor av olika arrangemang inom andra sporter. Självklart är ju Gothia Cup det man reflekterar på när det gäller arrangemang i staden, och det är ju världens största ungdoms satsning när det gäller fotboll. Göteborgs Horse Show är ett annat arrangemang som har uppmärksammats i TV och media under åren. Göteborgsvarvet är ett halvmaraton som lockar löpare varje år i maj.

Vi måste ju självklart nämna Blåvitt alltså IFK Göteborg, laget i våra hjärtan som kämpar sig uppför i tabellen. Om du kanske vill spela en slant på ditt favoritlag i Allsvenskan. Det var under 1980-talet som Änglarna hade sin storhetstid och vann i princip allt som gick att vinna, även under 1990-talet vann man allsvenska sex gånger och därmed blev det mest framgångsrika herrlaget i fotboll.

Göteborgs Horse show är årligen återkommande arrangemang i Scandinavium. Det hela startade 1977 och har hela tiden haft många besökare. Ett måste om du älskar hästar, hoppning och dressyr. Vissa år så är det finaler för världscupen och i finalen 2013 var det för både dressyr och hoppning. Basket är också stort i Göteborg, basketturneringen Göteborg Basketball Festival och den räknas som en av de större i Europa. Varje Kristi Himmelsfärdshelgen går den av stapel och det är Högsbo Basket som står som arrangerande klubb. Total har 20 nationer deltagit i festivalen.