På gång i Göteborg

Göteborg är Sveriges näst största stad efter Stockholm och självfallet en stad som har ett rejält utbud av underhållning. Det vore dessutom en underdrift att påstå att Göteborg inte skulle sticka ut på världskartan över städer som ständigt besöks av stora artister.

Göteborg är en stad som erbjuder många evenemang och festivaler. Scandinavium är en arena som ständigt får besök av världsartister, och även Ullevi. Nu i höst kommer exempelvis rockgiganterna Nickelback tillbaka till Sverige och som bland annat kommer spela på Scandinavium i Göteborg. På Ullevi har bland annat Rolling Stones och Bruce Springsteen spelat. Självfallet har genom tiderna även många svenska artister uppträtt på både Scandinavium och Ullevi.

Det finns självklart också mindre ställen i Göteborg som är etablerade. Staden har en helt fantastisk klubbscen som också den varieras av både svenska och utländska artister. Till exempel är Pustervik som är en övergripande samordnare av flera olika klubbar. På ett ställe som kallas Pusterviksbaren anordnas många konserter. Under hösten är det till exempel möjligt att se och höra artister som Johnossi, Dregen, Daniel-Adams Ray och The Sounds. Pusterviksbaren är ett typiskt spelställe där stämningen mellan artist och publik lätt blir intim.

Populära festivaler hålls årligen i Göteborg. Till exempel har Metal Town-som är en festival dedikerad till den mer hårdare skolan av musik – blivit ett omåttligt uppskattat evenemang.