Aktiviteter i Göteborg

Sveriges näst största stad Göteborg är en stad som bjuder på många olika aktiviteter för alla smaker, vare sig man gillar sport, restaurangbesök, nöje eller kultur.

walking

Är man ute efter sportaktiviteter lär inte Göteborg göra en besviken. Det spelar ingen roll om man själv vill utöva sport eller hellre vill se på, här finns alla former. Om man planerar att besöka Göteborg och samtidigt är ute efter en utmaning bör man besöka staden i mitten av maj och springa Göteborgsvarvet. Loppet som årligen lockar över 40 000 deltagare är ett halv maraton långt, det vill säga drygt 21 km.

Om man hellre föredrar att gå än att springa bjuder också Göteborg på många fina vandringsleder som går i och kring staden som exempelvis Vildmarksleden, Pilgrimsleden samt Bohusleden, som är hela 37 mil och sträcker sig från Lindome strax söder om Göteborg hela vägen upp till Strömstad endast några mil från den norska gränsen. Vandring i området i och kring Göteborg är en härlig aktivitet som bjuder på många fina naturupplevelser.

Då Göteborg är en stad som ligger vid havet och Västkusten lämpar sig staden utmärkt för vattenaktiviteter av olika slag. En möjlighet som finns är att paddla kanot i den vackra Göteborgs skärgård eller varför inte ta sig en tur med en guidad fiskebåt och fiska lite god och härlig fisk att lägga på grillen.

Gillar man kultur och andra former av nöjesarrangemang är Göteborg definitivt rätt plats och kanske framför allt när det gäller musik och konserter. I staden finns en rad kända spelställen som bland annat Pustervik, Trädgårn samt Sticky Fingers på vilka det ofta ges konserter. Är man mer intresserad av klassisk musik kanske Göteborgsoperan precis invid Göta älvs södra strand kan vara värd ett besök.